فریلنسر – Freelancer

بهترین راه آموختن عمل است، و بدترین راه تدریس، صحبت کردن.

«پروفسور پال هالموس»


 
فریلنسر

مقدمه
فریلنسرها افراد ماهر یا متخصصی هستند که به‌طور مستقل و آزاد فعالیت می‌کنند. فریلنسرها به هیچ نوع بنگاه اقتصادی، سازمان دولتی و یا غیر انتفاعی وابسته نیستند. به‌طور کلی می‌توانیم ایشان را در گروه افراد خود اشتغال جامعه قرار دهیم و در این مورد بخصوص، فرد خوداشتغال از فناوری‌های روز مانند رایانه و اینترنت برای انجام وظایف شغلی خود بهره می‌برد که روش کاریِ او را دورکاری می‌گوییم.

دور کاری چیست؟

روشی که از راه دور و برای مثال از خانه و توسط فناوری‌های الکترونیکی کارهایی را برای مشتریان خود انجام می‌دهید را دورکاری می‌گویند. البته که این تعریف خیلی کاملی نیست اما به نظر می‌رسد برای مطالعه‌ی این نوشته کافی باشد.

به‌طور سنتی رسم بر این است که کارفرمایان، کارمندان و مشتریانِ یک بنگاه اقتصادی برای دسترسی به امکانات بنگاه و ارائه‌‌ی درخواست‌‌های کاری باید همدیگر را در مکانی مشخص ملاقات کنند تا مشتریان بتوانند نیازهای‌شان را مطرح کنند و کارکنان نیز بتوانند برای رفع نیازها با یکدیگر مشارکت کنند. به بیانی ساده، برای اینکه با هم در تعامل باشند نیارمند یک مکان و مجموعه فیزیکی می‌باشند. مکان ملاقات کارکنان و مشتریان را با عنوان ساختمان شرکت/سازمان و در مقیاس‌های کوچک با نام دفتر کار می‌شناسیم.

با توسعه و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، روش دسترسی مردم به منابع اطلاعاتی و نیز ارتباط با نیروهای انسانی تحت تأثیر قرار گرفته است. هر روز مردم بیشتری کنجکاوانه جذب برنامک‌های ارسال پیام متنی و نیز ارتباط صوتی و تصویری ارزان قیمت از طریق بستر اینترنت می‌شوند. همه‌ی اینها از یک سو و از سویی دیگر بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی و سادگی در انتقال پول از هرمکان حتی بدون مراجعه به ساختمان بانک، سبب شده است تا مردم کم‌تر به مکان‌های فیزیکی و جغرافیایی وابسته باشند. پس حالا فرصتی برای خلق و ایجاد کسب و کارهای جدید پیش آمده است و در پس آن مشاغل بیشتری در مکان‌های ملاقات متفاوتی ظاهر می‌شوند. مکان‌های ملاقات جدیدی که به دلیل بهره بردن از فناوری‌های الکترونیکی، زیربنا و چهارچوبشان را به جای خشت و آهن و چوب از دستگاه‌های رایانه‌ای بنا نهاده‌اند، نمای ظاهری‌شان را با رنگ‌ها و عکس‌های دیجیتال تزئین کرده‌اند و پیام‌شان را با متون، صدا و تصاویر دیجیتال به مخاطبان انتقال می‌دهند.

مکان‌های ملاقات مجازی

اگر تا دیروز برای ملاقات یک معلّم و یادگیری به کلاس درس می‌رفتیم امروز به kelasedars.org می‌رویم. اگر دیروز مجبور بودیم برای یادگیری از استاد به دانشگاه برویم، امروز به maktabkhooneh.org می‌رویم. و اگر امروز بخواهیم کسی برای‌مان کاری انجام دهد، شاید بهتر باشد به‌جای خارج شدن از خانه یا دفتر کار، گوگل کنیم و یک سایت فریلنسر پیدا کنیم!

واضح است که این مکان‌های ملاقات جدید خود وابسته‌ی فناوری‌های الکترونیکی از قبیل رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند و بستر ارتباطی اینترنت می‌باشند. این نوشته قصد بررسی انواع کسب و کارهای الکترونیک را ندارد، حتی قصد معرفی مشاغلی هم که می‌توانند در این بستر ظاهر شوند و یا فعالیت کنند را نیز ندارد. هدف این نوشته فقط معرفی اجمالی و پیشنهاد راهکاری است تا افراد ماهر، بویژه دانشجویانِ درحال تحصیل و یا تازه فارغ‌التحصیلان، در هر مکانی که ترجیح می‌دهند دست‌به‌کار شوند و دانش خود را تبدیل به خدمات کنند و از خدماتی که انجام می‌دهند تجربه و پول به‌دست آورند.

اکنون می‌توانید از مسائل و نیازهای بازار کسب و کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود تجربه‌ای واقعی به‌دست آورید. از طرفی؛ بابت کارهایی که انجام می‌دهید دستمزد بگیرید و کسب درآمد کنید.

داستان‌هایی که خوب است بخوانید

هادی مسؤول تبلیغات شرکت زیبا است. شرکت زیبا ارائه دهنده‌ی محصولات بهداشتی آرایشی می‌باشد و مدیر هادی از او خواسته است تا برای محصول جدیدشان که نوعی کِرِم محافظ پوست است یک بسته‌بندی با طرحی جذاب تهیه کند. او به هادی تأکید کرده است که این بسته‌بندی باید خیلی متفاوت‌تر از بسته‌بندی‌های دیگرشان باشد و این مستلزم داشتن ایده‌های جدید است. اگر شما یک گرافیست خلاق هستید پس حتماً می‌توانید به هادی کمک کنید.

صدف دانشجوی رشته‌ی تجارت الکترونیک دانشگاه جامع علمی کاربردی است و یک ایده‌ی خیلی خوب برای ایجاد یک کسب و کار کوچک اینترنتی دارد. او نیازها را شناسایی و مدل کسب و کار خوبی را برای آن آماده کرده است. ایده‌ی صدف یک کسب و کار آنلاین است، پس او با چند شرکت نرم‌افزاری برای ساخت وب‌سایت مورد نیازش تماس می‌گیرد. او می‌خواهد کسب و کار کوچکش را شروع کند، اما شرکت‌ها پول خیلی زیادی برای ساخت وب‌سایتی که صدف به آن نیاز دارد طلب کرده اند. اگر شما توسعه‌دهنده وب‌سایت هستید و یا بهتر از آن، اگر با دیگر دوستان گرافیست، طراح و برنامه‌نویس خود تیم کوچکی را تشکیل داده‌اید، ابتدا اجازه دهید به شما تبریک بگویم، شما من را هم تحت تاثیر قرار دادید. فرض کنیم شما در خانه خودتان یا والدین‌تان کار می‌کنید. چون شما مخارج یک شرکت بزرگ را ندارید پس با مبلغ کمتری که پیشنهاد خواهید داد با احتمال خیلی بیشتری دریافت و اجرای این پروژه را برنده خواهید شد.

مهدی دانشجوی رشته‌ی مهندسی برق است و در حال تحقیق برای ایجاد کسب و کار جدیدی می‌باشد. تحقیق مهدی درباره‌ی خانه‌های هوشمند است. او انگیزه زیادی دارد و می‌خواهد ساختمان‌های ایران را به فناوری‌های هوشمند مجهز کند تا هم مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند و هم با بهینه مصرف کردن انرژی به حفظ محیط زیست کمک شود. مهدی مطالب زیادی را از اینترنت و به زبان‌های دیگر گردآوری کرده است. او می‌خواهد این مطالب را به فارسی ترجمه کند و از طرفی به‌شدت درگیر مطالعه برای امتحان‌های پایان ترم است و هیچ زمان کافی برای اینکه خودش بتواند آنها را ترجمه کند وجود ندارد. شما به زبان خارجی مسلط هستید؟ پس لطفا مبلغ پیشنهادی را برای او ارسال کنید!

سبحان صاحب چند شعبه‌ی کیف و کفش فروشی است. او می‌خواهد فردی را برای نگهداری وب‌سایت فروشگاه‌های خود استخدام کند تا حداقل هفته‌ای دوبار اطلاعات و عکس‌های اجناس جدید را در وب‌سایت فروشگاه به‌روز کند و از طرفی در شبکه‌ی اجتماعی فروشگاه با مشتریان در تعامل باشد. سبحان دفتر کار ندارد، اگر او بخواهد فردی را برای این کارها استخدام کند علاوه بر حقوقی که برایش در نظر می‌گیرد باید حتماً یک دفتر کار برای او اجاره کند، یک میز و صندلی بخرد، یک رایانه بخرد، یک اتصال اینترنتی فراهم کند و… که مجموع اینها هزینه‌ی زیادی برایش ایجاد می‌کنند. او کمی سردرگم شده است و واقعاً نمی‌داند چگونه این نیاز فروشگاه‌هایش را با هزینه کمتری برطرف کند.

اکنون نوبت شماست تا دریکی از این داستان‌ها ایفای نقش کنید

شما به‌عنوان فرد ماهر یا متخصص می‌توانید راه‌حلی را برای رفع نیاز هادی، صدف، مهدی یا سبحان ارائه ‌دهید. شما گرافیست، مترجم، برنامه‌نویس و یا طراح وب‌سایت هستید. تمام این افراد می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را از یک فریلنسر دریافت کنند و انجام کارها را به او محول کنند. فردی که نیاز به دفتر کار ندارد، هزینه‌های اضافی و خیلی زیاد شرکت‌های بزرگ را از ایشان طلب نمی‌کند و در مقابل:

  • شما می‌توانید در محل مورد علاقه خودتان کار کنید. مثلاً در منزل‌تان، در یک کافی‌شاپ و یا شاید هم در یک کتابخانه!
  • دیگر مجبور نیستید در هوای آلوده سفر کنید و یا در ترافیک‌ها وقت‌ طلف کنید.
  • فریلنسرها در هر زمان از روز که می‌خواهند و می‌توانند کار می‌کنند. هروقت که سرحال هستید!

خوب است بدانید برخی نگرانی‌های کارفرمایان برای انتخاب شما چیست

  • کارفرمایان نگرانند که آیا خواسته‌های‌شان آنطور که انتظار داشته‌اند انجام می‌شوند؟
  • آنها از خود سوال می‌کنند که آیا شما در مقایسه با متخصصان دیگر مبلغ عادلانه‌تری پیشنهاد می‌دهید؟
  • آیا شما خوش قول هستید و به موقع وظایفی را که خواسته‌اند انجام می‌دهید؟

در آخر، هر روش کاری معایب و مزایایی دارد امّا بهترین انتخاب با تجربه‌ی واقعی و پشتکار کسب خواهد شد. چنانچه شاعر ناشناس می‌گوید:

همّت بلند دار که مردان روزگار     از همّت بلند به‌جایی رسیده‌اند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *