پنج روش برای ساختن یک برند شخصی قوی

Personal branding – Photo by Shutterstock

اگرچه کلمه‌ی «برند» بیشتر به کسب و کارها ربط داده شده است اما کسب و کار و برند دو چیز متفاوت هستند. برند چیزی است که شما همواره در حال ساختن آن هستید، و نشان می‌دهد شما چه کسی و عاشق انجام چه کاری هستید. چه شما یک کارمند تمام وقت باشید یا یک خویش فرما و یا صاحب کسب و کار خودتان باشید، برند شخصیِ شما زودتر از خودتان شما را معرفی می‌کند. هدفمند بودن برای آنچه می‌خواهید و پافشاری برای شکل دادنِ فرصت‌هایی که جذب می‌کنید.

اما از کجا شروع کنید؟ متخصص محتوا و برندسازی در اینجا پنج ترفند برای شما دارد:

ارزش خودتان را درک کنید

ارزش شما متکی به شخصی که برایش کار می‌کنید و یا سمت کاری شما در شغل‌تان نیست. ارزش شما کارهایی هستند که می‌توانید از خودتان رو کنید. از شما سوال می‌کنم: آن چیست که شما واقعاً عالی انجامش می‌دهید و به چه کسی بیشترین خدمت را می‌رساند؟ ما در کسب و کار خیلی درباره‌ی پیدا کردن بازارهای خاص و مخاطبان هدف صحبت می‌کنیم. زیرا به این صورت لیست مفیدتری از مشتریان بالقوه (یا کارفرمایان) را دارید که می‌توانید بهترین خدمت را به آنها برسانید و یا از کار کردن با آنها بیشترین لذت را خواهید برد.

اگر به وضوح نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید و یا در حال انجام هستید را مشخص نکرده‌اید، مردم هم نخواهند فهمید که می‌توانند برای انجام آن به شما مراجعه کنند.

برای مثال، مریم می‌داند که می‌تواند به بزرگ شدن حساب اینستاگرام فروشگاه های آنلاین کمک کند اما او در همکاری با مربیان و مشاوران برای تولید محتوای آنلاین بهترین است. پس این برندی است که او می‌تواند برای خودش بسازد.

یک ارزش پیشنهادی را ارائه کنید که درباره‌ی کاری که انجام می‌دهید و کسی که بیشترین سود را به او می‌رسانید خبر دهد. در مورد مریم اینگونه است: من به مربیان و مشاوران کمک می‌کنم که محتوایی قوی بسازند تا تاثیرگذار تر باشند و کسب و کارشان را در فضای آنلاین گسترش دهند.

با مشخص کردنِ چه چیزی (ساختن محتوا)، چه کسی (مربیان و مشاوران) و ارزشِ (گسترش کسب و کار در فضای آنلاین) او موضع خود را به عنوان یک رهبر متفکر در این فضا نشان می‌دهد. از خودتان این سوال‌‌ها را بپرسید و این پاسخ‌های کلیدی را به عنوان قدم‌های ابتدایی در نظر بگیرید.

به‌جای صحبت کردن نشان دهید

هرچه بیشتر ارزش خودتان را درک کنید بیان کردن و انجام آن برای تان ساده‌تر می‌شود. اگر متوجه چند فرصت کاری آماده هستید و می‌دانید که می‌توانید با موفقیت استخدام شوید پس خودتان را درگیر کنید و اجازه دهید کارتان خودش را نشان دهد. به برنامه‌ی بازاریابی دیجیتالیِ خودتان توجه کنید، احتمالا شما هم می‌دانید که درحال جابجایی به دنیای دیجیتال هستیم، پس عقب نمانید.

یک سکو ایجاد کنید تا مردم ببینند شما چه کارهایی انجام می‌دهید. برای معرفی قابلیت‌های تان که به شما اعتبار می‌دهند تردید نکنید. مردم نمی‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند اگر ندانند کجا شما را پیدا کنند. داشتن یک سکو، دری به سوی فرصت‌های بیشتر است.

درک کنید که ارزش شما چقدر گرانبهاست

اکثر مردم تمایل دارند بر اساس میزان نیازشان قیمت‌های شان را پیشنهاد دهند. بنابر این خودشان را با مبالغ کم قانع می‌کنند در صورتی که کار آنها برای کارفرما و مشتری سود و ارزش بسیار بالاتری نسبت به مبلغ پرداختی شان ایجاد می‌کند.

وقتی می‌خواهید خودتان را رتبه بندی کنید لیستی تهیه کنید که چه اتفاقاتی رخ می‌دهند اگر آن شرکت شما را در تیم خود نداشته باشد. برای مثال، به عنوان یک تبلیغات‌چی یا روزنامه‌نگار، شما باعث دیده شدنِ برندها می‌شوید. شما این کار را به شیوه‌های خاص انجام می‌دهید. شاید با استفاده از روابط رسانه‌ای خود یا استفاده از مطبوعات دیگر همچون مصاحبه و بررسی محصولات، دعوت و سخنرانی بنیانگذاران و پرداخت برای معرفی به دیگران. اگر آن شرکت شما را استخدام نکند پول های زیادی را به خاطر فرصت‌های از دست رفته باخته است. با این روش جلو بروید تا درک بهتری از ارزش واقعی کارتان پیدا کنید.
برای اینکه موقعیت خوبی داشته باشید، باید مشکلات شرکت را بدانید و این که شما کجای این راه حل هستید. آن شرکت چه چیزی را از دست می‌دهد اگر شما را نداشته باشد؟ این دقیقا جایی است که ارزش شما تعیین می‌شود.

پیوسته ارزش‌تان را ارائه دهید و گواهی رضایت بگیرید

خودتان تنها فردی نباشید که درباره‌ی ارزش تان سخن می‌گوید. دیگران را هم مجبور کنید ارزش شما را معرفی کنند. همواره خیلی بهتر و بیشتر از آنچه که در قراردادها نوشته اید تحویل دهید. این همان چیزی است که باعث ایجاد شبکه ای از سفیرانِ وفادار به برند شما می‌شود که بدون هزینه دیگران را به شما ارجاع می‌دهند. کارتان را آنقدر خوب انجام دهید که دیگران با اشتیاق و با میل شخصی خودشان شما را معرفی کنند.

از شبکه‌ی حرفه‌ای تان (حتی از کارفرمای حال حاضرتان) بخواهید گواهی همکاری مشترک یا گواهی رضایت‌مندی به شما بدهند. طوری برجسته شان کنید که نشان دهند چه کاری را به خوبی انجام می‌دهید و چگونه در حال تبدیل شدن به رهبر بازار هستید.

ارزش تان را با آموزش بالا ببرید

وقتی دوران دانشجویی تمام شد و شما مدرک(ها) را گرفتید، تازه زمان یادگیری واقعی فرا می‌رسد. شما فرصت یادگیری در کلاس‌های آموزشی آنلاین را دارید، فرصت یادگیری از همکاران، مربیان و فعالیت‌های بیرون از محیط کار را دارید. آیا همین حالا از این فرصت‌ها برای بالا نگه داشتن ارزش‌تان در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید بهره می‌برید؟

اگر نیاز شد از صندوق پس‌انداز برای خرید بلیت‌های همایش، کتاب‌ها و منابع دیگری که به افزایش دانش شما کمک می‌کنند استفاده کنید. بعضی شرکت‌ها کمک هزینه‌ی آموزشی برای کارکنان خود تعیین کرده‌اند، ببینید آیا در شرکت شما هم مشابه این فرصت وجود دارد. علاقه نشان دادن شما به یادگیریِ بیشتر و به‌روز بودن تان نشانه‌ی تعهد شما در صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنید و این چیزی است که باعث توجه بیشتر به شما می‌شود.

شما می‌خواهید بین مردم به چه چیزی شناخته شوید؟ این همان دلیل داشتن برند شخصی می‌باشد و اینکه چرا برند شخصی مهم است.

منابع:

5 Ways To Build A Powerful Personal Brand

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *